Dag 1 Nairobi - Kikuyu (15 km)

29 september 2019 - Kikuyu, Kenia

De fietsen zijn er klaar voor en wij zijn er ook klaar voor zover dat kan.

De uitdaging van vandaag is om Nairobi uit te komen en naar Kikuyu te fietsen. Gisteren hadden we al gezien dat fietspaden hier sporadisch voorkomen en dat het fietsen op een snelweg heel normaal is. Vandaag hebben we dit dan ook ondervonden. Eerst via wegen met werkzaamheden, kruislings door de files op weg naar de snelweg richting Kikuyu. Smog is geen onbekend fenomeen in Nairobi, sjonge jonge wat een uitstoot van gassen. Niet alleen van vrachtwagens, maar ook de vele vuurtjes die langs de weg en in de sloppenwijken worden aangestoken zorgen ervoor dat de lucht niet echt heel prettig en gezond is om in te ademen. Snel weg hier.

Ik heb mijn ogen uitgekeken op de fiets, wat een bijzondere combinaties, met z'n 3en op de motor, halve motoren vervoert op een motor of brommer, ondefinieerbare spullen in vrachtwagens. Wederom veel wandelende mensen onderweg en ook veel mensen die onder een boom in de schaduw zitten uit te rusten langs de snelweg.

Gelukkig rijdt Patrick achter ons aan met de auto, hierdoor valt het voor de andere weggebruikers beter op dat er fietsers op de snelweg rijden. Ook is het een mooie bezemwagen. Suus heeft hier de laatste kilometers dankbaar gebruik van gemaakt, wat technische problemen en de overgang van zeeniveau naar fietsen op 1800 meter hoogte en dan ook nog eens een flinke reis achter de rug, dat gaat je niet in de koude kleren zitten.

We overnachten in het FCC, Farmers Conference Centre in Kikuyu. Het past allemaal precies op de kamer, 2 fietsen en 2 koffers een bed en een kast. Meer hebben we niet nodig. s'Middags met Merci en Patrick wat gedronken in de tuin. Bovendien hebben we de fietsshirts (die we van plan zijn om te verkopen) uitgezocht en opgevouwen. 's Avonds hebben we samen met Peter, 1 van de managers van het waterbedrijf in Kikuyu gegeten. Morgen rijdt Peter ook een stuk met ons mee richting Narok.

Er staat een pittig dagje voor de deur, daarom nu lekker slapen en morgen om 6.00 aan het ontbijt zodat we om 7.00 kunnen vertrekken voor de volgende 132 kilometer.

1. Ria en Marinus:
    29 september 2019
    Jullie zijn toppers. Mooi begin. Succes voor morgen.
    Gr Ria en Marinus
  2. Annet:
    29 september 2019
    Topper zijn jullie! En voor morgen toitoitoi👍🏼😘
  3. Henry:
    29 september 2019
    Goei bezig toppertjes.......geniet van deze trip 😗