Dag 17 Laatste dag Nairobi

14 oktober 2019 - Nairobi, Kenia

En dan is het alweer zover. De laatste dag in Kenia. Sjonge wat is de tijd snel gegaan en wat hebben we veel meegemaakt.

Voor vandaag stond er voor Suus en mij een bezoek aan het Nairobi National Park op de rol. De vakantie voor Lieke zat er helaas alweer op, ze moest dus weer aan het werk. Suus en ik zouden om 6.00 worden opgehaald, om 5.55 stonden we beneden klaar, maar nog geen safari jeep. Hij was de weg aan het zoeken. Uiteindelijk werden wij om 6.20 uur opgepikt. In de grote jeep met z'n tweeën. Top geregeld. Door de drukte van de stad op naar het National Park. Het was al flink druk overal. Helaas kwamen we ook wat minders tegen onderweg. Een fietser was aangereden op de snelweg, zijn fiets in drieën en zelf lag hij aan de rechterkant van de weg. Volgens de chauffeur was hij nog wel in leven. Op het moment dat onze chauffeur naar de politie wilde bellen kwamen we een agent tegen. Hij heeft de agent verteld wat we hadden gezien en dat er een ambulance moest komen. De politie agent ging er meteen mee aan de slag. Wij konden onze weg weer vervolgen.

Onderweg kwamen we ook langs een krottenwijk, een hele grote waar wel 2 miljoen mensen in wonen. Ongelofelijk wat voor erbarmelijke omstandigheden. De overheid wil de komende jaren proberen de krottenwijken uit te bannen maar dat wordt nog een flinke klus. De meeste mensen in deze wijken kunnen geen huur betalen. Het probleem zal dus blijven bestaan.

Uiteindelijk arriveerden we bij het park, het was er al druk met busjes die het park ingingen. De ochtend is meestal de beste tijd om wild te spotten omdat ze dan na de nacht weer tevoorschijn komen. Nadat we hadden betaald konden we naar binnen rijden.

Dit park ligt aan de rand van Nairobi waardoor het een hele bijzondere skyline heeft. Waarbij de aanvliegroute naar het vliegveld ook nog eens over het park gaat. Verder ligt er dwars door het park wel op hoogte de spoorlijn over een gigantische lengte. Bijzonder dat dit kan in een natuurpark. Ook vandaag hebben we veel dieren gezien, natuurlijk de Bavianen, Zebra's, Impala's, Gazellen maar ook witte neushoorns, een zwarte neushoorn, giraffen en als klap op de vuurpijl leeuwinnen! Geweldig om te zien wat een machtige beesten. Normaal zie je ze niet zoveel als wij vandaag hebben gezien. Erg gaaf en dan ook nog de skyline van Nairobi op de achtergrond.

Na ongeveer 4 uur zijn we het park weer uitgereden, we hadden nog naar de olifantjes gewild maar dat konden we tijd technisch niet redden. Wel zijn we nog naar een Mall geweest om 2 Keniaanse kleden, Shuka's, te kopen. Hierna zijn we weer netjes bij Lieke thuis afgezet.

De middag hebben we gebruikt om lekker uit te rusten. Ik heb heerlijk een tijdje in bad gezeten en Suus is ook weer bij met Flikken Rotterdam. Ook hebben we de koffers al voor een gedeelte ingepakt.

Aan het einde van de middag zijn we naar de Mall in de buurt gelopen, hier hebben we een hapje gegeten met Lieke en Mercy. Leuk om bij te kletsen met Mercy en afscheid van haar te nemen.

Nu de blog en dan op naar bed. Morgen om 5.00 vertrekken we richting het vliegveld, onze vlucht gaat om 08.05 lokale tijd.

Wat een super 17 dagen! Thanks Lieke, we zijn heel erg blij dat we deze ervaring met jou hebben mogen delen.

1. Els Nijland:
    14 oktober 2019
    Wat een prachtige lijst an gespot wild dames! Goede terugreis morgen!
  2. Ria en Marinus:
    15 oktober 2019
    Wat een geweldige ervaringen hebben jullie opgedaan en dat gecombineerd met jullie superactie. Een goede terugreis.
    Groet Ria en Marinus