Dag 5, Kericho - Kisumu (86 km)

2 oktober 2019 - Kisumu, Kenia

Vanmorgen een heerlijk ontbijt genuttigd in het hotel. Een lekker omeletje werd voor ons klaar gemaakt door de kok met wel een hele hoge koksmuts.. helaas geen foto van dit tafereel.. Met een goed gevulde maag stonden wij om 8.10 klaar om te vertrekken. We hadden gisteren afgesproken om nog even langs het waterbedrijf Kewasco te gaan om een uitgeleide te krijgen.

Eerst moesten we natuurlijk met iedereen op de foto. Uiteindelijk zijn we met een auto voorop en 2 motoren achter ons aan het dorp uit begeleid.

Hierna hadden we een aantal klimmetjes, aangezien ik niet echt een hele goede nacht had gehad viel dat best zwaar. Maar zonder verdere hulp heb ik de klimmetjes overwonnen. Na de klimmetjes kwam het mooiste gedeelte van de rit. Een lange afdaling met machtige uitzichten. Normaal ben ik van het zo hard mogelijk naar beneden rijden, maar de uitzichten waren te mooi, daarom heb ik echt wel even in de remmen gehangen om er van te genieten.

We reden in een gebied waar veel suikerriet verbouwd wordt er staan dan ook veel suikerfabrieken. Na de afdaling kwamen we op een behoorlijk stuk relatief vlakke weg. Alleen hadden we een flinke wind van voren, pfff dat was even flink aanpoten. Gelukkig ging Lieke voorop in ons treintje en heeft ze ons goed kunnen ondersteunen om de lange weg met een gemiddelde van 30 km/uur af te leggen.

We waren nu aanbeland in een gedeelte waar rijst wordt geteeld. Veel rijstvelden waarbij de rijstplanten met de voetjes in het water stonden.

Nog een leuke anekdote van vandaag, onze Banana Girl heeft haar taken niet helemaal goed volbracht. Op het moment dat Lieke een banaantje ging eten die ze van Suus had gekregen voor we weggingen dacht ik, o lekker dat lust ik ook wel. Dus ik aan Mercy vragen of zij ook een banaantje wilde, ja hoor dat wilde ze ook wel. Kijk ik achterom is onze volg auto verdwenen... Tsjonge lekker dan. Wij zijn maar even gestopt om de auto weer op te wachten, Suus was even naar de wc geweest... Uiteindelijk hebben we dan toch ons banaantje gekregen en die smaakte weer geweldig! Zoals jullie kunnen lezen heeft Suus vandaag niet mee gefietst vanwege lichamelijke klachten. Hopelijk is ze vrijdag weer fit om mee te fietsen.

Eenmaal aangekomen in Kisumu (rond 12.00) kregen we bij het waterbedrijf Kiwasco een geweldige ontvangst. Ze stonden ons met zijn allen op te wachten en te zingen. Ze hebben met een aantal medewerkers een koor opgezet, super gaaf. We kregen allemaal een krans van echte rozen omgehangen. Natuurlijk moesten we even mee dansen met de muziek, hilarisch met die soepele heupen van mij. De groepsfoto mag natuurlijk niet gemist worden. Hierna werd het Oost Afrikaanse volkslied nog gezongen voor ons. We werden uitgenodigd voor de lunch, om 14.00 uur bij het Acacia hotel. Genoeg tijd om ons even op te frissen in het hotel.

We slapen de komende twee nachten in het Pinecone Hotel. Een zeer net hotel met een lekker zwembad erbij.

We hebben allemaal even gedoucht en de auto opnieuw ingepakt zodat we met zijn allen richting het Acacia hotel in de stad konden. Over een net hotel gesproken, het Acacia hotel is echt super sjiek.. De managers van Kiwasco zaten ons op het dakterras al op te wachten. Wow wat en uitzicht op Lake Victoria en de stad. In de verte zagen we een bui aankomen en ook het bedienend personeel zag het, daarom toch maar verhuist naar een stukje verder op het terras onder dak.

De lunch in Kenia is eigenlijk gewoon warm eten. Ik had een heerlijke vis in blokjes met een lekker sausje en rijst. Ik zag dat Lieke er naanbrood bij had, dat was nog lekkerder, gelukkig kreeg ik wat naanbrood van Mercy en Lieke. In Kenia is het bij veel gerechten de gewoonte om met je handen te eten. Daarom krijg je vooraf een doekje om je handen schoon te maken. We zijn er al aardig bedreven in geworden. We hebben ook al meegekregen dat je kip met je handen moet! eten omdat het anders ongeluk brengt. Kip wordt dan ook helemaal uitgeplozen door de Kenianen, ook een hele vis eten ze hier gewoon met de handen. De lunch was heerlijk en dan ook nog de mooie locatie, top!

Na de lunch zijn we naar het hotel gegaan en hebben Suus en ik een powernap gedaan en even lekker rustig aan gedaan. Met Lieke hebben we zonsondergang gekeken op haar kamer. Hierna hebben we een lekker drankje gedronken en nog wat gegeten op het terras van het hotel.

Kortom weer een geweldige dag beleefd hier. Morgen hebben we een rustdag (dat vinden mijn beentjes niet erg, Suus mag nog even aan het werk morgen om ze weer soepel te krijgen), we gaan 's ochtends eerst met Lieke mee het veld in. Naar een waterproject in aanbouw samen met Kevin, de Pro Poor manager van Kiwasco. 's Middags hebben we afgesproken met Mercy en Patrick om ze zwemles te geven in het zwembad van het hotel.

Nu gaan we heerlijk slapen. Morgen weer een nieuwe blog.

1. Rosalie:
    2 oktober 2019
    Toppers.
    Jullie beleven wel heel veel zo.
    Geniet ervan en succes met fietsen.
  2. Ria en Marinus:
    2 oktober 2019
    Weer een mooi verslag van jullie tocht en missie. Mooi te lezen dat jullie ook genieten. Voor morgen een fijne rustdag en voor vrijdag weer veel succes. Groet Ria en Marinus
  3. Nelleke de Jong:
    4 oktober 2019
    Petje af voor wat jullie doen! Mooi land he?