De reis is begonnen

28 september 2019 - Nairobi, Kenia

15.39 vertrek met de trein vanaf station Holten, Marissa bedankt voor de lift.

Een overstap in Deventer, de NS heeft geen vertraging dus we komen mooi op tijd aan op Schiphol. Eerst maar eens deugdelijke slotjes gehaald voor de koffers. We hadden ons thuis al ingecheckt dus we konden gelijk door naar de bagage drop off. Perfect geregeld!

We hebben een lijstje vanuit Kenia doorgekregen, deze gaan we eerst maar eens afwerken. Een telefoonhoesje voor Bouke en 2 rompertjes voor de nog af te leggen kraamvisites in Kenia. Na even zoeken alles gevonden, check.

Een hapje eten en op naar de gate. Het vliegtuig staat al klaar en gelukkig mogen we mee. We zitten achterin het vliegtuig in het midden. Perfecte plek, Suus kan mooi de beentjes het gangpad ingooien. Met ongeveer 5 minuten vertraging zijn we opgestegen, dat blijft toch altijd een gaaf gevoel.

Ons voornemen om meteen te gaan slapen en niets te eten is mislukt, we waren amper opgestegen en ze kwamen al aan met de maaltijd. De charmes van Suus vielen in smaak bij de steward dus we werden prima verzorgd. Prima maaltijd gegeten rijst met kip of beef. Dan nog maar even een filmpje kijken na het eten, maar de oogjes begonnen dicht te vallen. We hebben een poging gedaan om te slapen in het vliegtuig, voor mij een paar uurtjes kunnen pakken, Suus hooguit een uur... Rond 04.00 lokale tijd werd het ontbijt geserveerd, een croissantje en een cakeje, lekker!!!

Slechts 1 luchtzak en wat hobbeltjes onderweg, ik zeg een prima vlucht. Perfecte landing en mooi op tijd.

Daar zijn we dan, ons Kenia avontuur kan gaan beginnen!

Bij de douane even onze vingerafdrukken afgeven en een stempel halen, op naar de bagage. Ook onze koffers zijn gelukkig meegekomen en we kunnen na controle van de handbagage zo doorlopen naar buiten.

We zijn zo snel door alle controles dat Lieke er nog niet is. Na even wachten en een appje hebben we elkaar gevonden. Een super leuk weerzien en dit keer eens niet in Nederland.

Onderweg naar het appartement van Lieke, even naar de Nederlandse bakker voor goed brood en de naaf voor de mountainbike afgeven bij de fietsenmaker (we waren op tijd, gelukkig is dit alles gelukt onderweg)

Opvallend is dat er in plaats van het fietsen dat wij in Nederland massaal doen, de Kenianen massaal lopen. Niet normaal, ze lopen echt overal en met z'n allen!!! Er zijn gewoon looppaden gecreëerd doordat er zoveel mensen overheen lopen. Bovendien was het nog vroeg toen wij landen, maar het was echt heel druk. Ook al is het zaterdag, er moet wel gewerkt worden. Iedereen is dus op weg naar zijn of haar werk.

Er is in Nairobi een groot verschil te zien tussen rijk en arm. Je ziet de zwervers langs de weg zitten terwijl er op de achtergrond een gigantische wolkenkrabber staat.

Bij Lieke thuis aangekomen hebben we eerst ons ontbijt gegeten. Daarna de fietsen voor zover mogelijk klaar gemaakt. Soms ken je je krachten niet en knappen er schroeven... Hulplijn Bouke heeft gelukkig nog de juiste onderdelen liggen. Lieke heeft stickers voor de auto geregeld zodat de volgauto ook goed te herkennen is, deze hebben we op de auto geplakt.

De vermoeidheid begint toe te slaan, Suus en ik hebben nog even 1,5 uur geslapen. Lieke heeft ondertussen nog verschillende dingen kunnen regelen en inpakken. Bouke komt aanwaaien om de onderdelen te brengen en een reserve fiets. Lieke heeft de mountainbike opgehaald die gaat ook mee als reserve. Mercy komt aan, ze fietst in ieder geval de 1e week met ons mee. Patrick arriveert ook, hij is de chauffeur de komende tijd.

We hebben alles en kunnen inpakken, een mooie volle auto met bagage en eten, water en fietsen. We kunnen beginnen aan het avontuur.