Dag 18 Weer thuis

15 oktober 2019 - Holten, Nederland

Tsja dan is toch echt de dag aangebroken om naar huis te gaan. Graag waren we nog een paar weken gebleven om nog meer moois te zien en mee te maken in het prachtige Kenia. Maar de plicht roept, morgen gewoon weer aan het werk.

Na een goede nacht stonden we om 4.30 naast ons bed. De laatste dingen in de koffer, handbagage inpakken, ff checken of we alles hebben... hop de auto in. Het is een goed half uur rijden naar het vliegveld. Jeetje wat is het gevaarlijk om hier in het donker te rijden, vooral bij de wegwerkzaamheden. Ook op dit tijdstip lopen er mensen langs en op de drukke weg, wat te denken van de fietsers zonder verlichting...

Zonder problemen komen we aan bij het vliegveld, bij de eerste controle moeten wij de auto uit en door een gebouwtje lopen waar we worden gescreend. Lieke gaat met de auto door de controle. Allemaal goed gekeurd dus we kunnen verder.

Bij de Kiss en Ride heeft Lieke ons afgezet na een aantal dikke knuffels gaat Lieke weer op weg naar huis, gelukkig is Lieke binnenkort weer in Nederland en hoeven we elkaar niet zo lang te missen. Wij gaan de luchthaven binnen waar de eerste bagage check is, alles is oké. Dan naar de bagage drop off. Ook dat loopt gesmeerd, ondanks dat de koffer van Suus voor de helft gevuld is met boeken van Lieke hebben we nog 5 kg over qua gewicht, maar meer paste er echt niet meer in. Dan de paspoortcontrole, ja we mogen het land weer uit.

Voordat we moeten boarden hebben we nog even tijd om een kopje koffie te drinken en wat te eten. Alles loopt gesmeerd en uiteindelijk zitten we in het vliegtuig die ons terug brengt naar Nederland. Bij het opstijgen nog een laatste blik op Nairobi en Kenia, bedankt voor al het mooie en wie weet tot ziens. Tijdens de vlucht hebben we gezellig met onze buurman gekletst, hij is een Noor en is bezig met het verbeteren van de leerstof op een school in een dorp in Kenia. Hij praat er vol passie over, super leuk. Hij is pensionado maar heeft hierin zijn roeping gevonden. Wij vertellen van onze fietstocht en hij is direct enthousiast. We wisselen Facebook gegevens uit van de verschillende projecten.

Na ongeveer 8,5 uur landen we op Schiphol, vanuit de lucht ziet het groene, waterrijke, strakke landschap er vertrouwd uit. Veel wolken aan de lucht verraad dat het herfst is in ons kikkerlandje.

Ook mogen we Nederland weer in van de douane, de bagage laat even op zich wachten, maar ook onze koffers zijn in Nederland aangekomen. Op naar de treinen, welkom in Nederland, de eerste trein heeft al 10 minuten vertraging, dan maar wachten op de volgende. gelukkig heeft deze trein geen vertraging en kunnen we relaxed zittend op weg naar Holten, in Deventer even overstappen.

Annet en Marissa staan ons op het station in Holten al op te wachten met onze auto, hoeven we niet door de regen naar huis te lopen met onze bagage. Super lief dat ze ons wilden oppikken. Eenmaal thuis aangekomen zien we dat ons huis is versierd met vlaggetjes en posters met welkom thuis en een mooie bos bloemen. Thanks Annet en Hetty, geweldig! Ook ligt er een super leuke kaart van Rich, Natas en de kinderen op de deurmat. Wow geweldig dat er ook in Nederland zo met ons is meegeleefd.

De eerste wasmachine is volgepakt en zal vannacht draaien, tijdens het vullen van de machine denk ik terug aan Kenia. Daar moeten de meeste mensen de was met de hand doen en kunnen ze niet even de machine op timer zetten. Bovendien moeten de meeste mensen eerst het water ergens vandaan halen om de was te kunnen doen. En dan hebben we het nog niet eens altijd over schoon water. Wij stappen hier zo meteen lekker onder de douche, in Kenia hebben de meeste mensen geen douche, of drinken we een glaasje water uit de kraan, dit is niet aan te raden in Kenia. Ja, relativeren en je bewust zijn van de voor ons zo gewone dingen in het leven, dat is wat deze reis met ons heeft gedaan.

11 weken geleden hebben we Lieke aangegeven wel mee te willen fietsen, gewoon omdat het kan, omdat het een uitdaging is, omdat we nog nooit in Kenia zijn geweest, omdat we ons leven leven. Helaas zijn we de afgelopen 2 weken hard met de neus op de feiten gedrukt doordat een aantal kennissen ons zijn ontvallen tijdens ons verblijf in Kenia. Daarom leef je leven, geniet van elke dag, geniet van al het goede wat we hier in Nederland hebben!

Rest mij nog een ieder te bedanken die gedoneerd heeft en deze blog heeft gelezen. Hopelijk heb ik een ieder kunnen laten zien wat Water For Life zal gaan doen met het opgehaalde geld en heb ik een inzicht kunnen geven in onze belevenissen.

En natuurlijk Lieke, onwijs bedankt dat wij deel hebben mogen uitmaken van deze geweldige uitdaging, We Made Beautiful Memories! Op naar de volgende 20 jaar vriendschap.

1. Ria en Marinus:
    16 oktober 2019
    Welkom thuis in ons mooie Holten.