Dag 15 Murang'a - Nairobi (96 km)

12 oktober 2019 - Nairobi, Kenia

De laatste fietsdag vandaag, Na een korte nacht (ze hadden een flink feestje buiten gisteravond en de bedden waren behoorlijk hard) hebben we met z'n vieren ontbeten. Uiteindelijk heeft Mercy ook nog meegegeten, hiervoor moesten we natuurlijk het volle pond betalen...

Nadat we Mercy's fiets in elkaar hadden gezet, de auto ingepakt (jeetje wat hebben we een ruimte over in 1 keer...) en alle waterflessen hadden gevuld zijn we op weg gegaan. Op naar Nairobi, het eindpunt van onze reis. In het begin mooie afdalingen en een paar pittige klimmetjes. In Sabasaba (77) was echt een behoorlijk steile beklimming. Precies op die klim behaalden we de 999,9 km en de 1000 km. Lieke is gestopt, ik ben maar even doorgefietst anders was ik nooit boven gekomen.

We kwamen door drukke dorpjes, in het laatste dorpje voor de snelweg heeft Lieke nog bananen gekocht. We zijn het dorpje uitgereden en doorgereden de snelweg op. Dat was wel even weer wennen maar het ging behoorlijk goed. Het was druk op de weg, het is natuurlijk zaterdag. Gelukkig hebben ze langs de snelweg ook stukken parallelweg, hierop fiets je dan niet  tussen het snelle verkeer. Wel is het goed opletten met alle busjes en auto's. Gelukkig is Bouke erg goed met het fluitje en slalomden we er goed doorheen. Aangezien we gisteren een Matatu hadden die ons links inhaalde hebben Mercy en Lieke vandaag vaak strategisch op de vluchtstrook gereden. Zelfs op de snelweg liggen hier drempels, heel bijzonder. Ook zagen we een ananasveld van "Del Monte".

Op een gegeven moment zijn we van de snelweg afgegaan omdat we anders in de drukte kwamen en we aan de verkeerde kant van Nairobi binnen zouden komen. Langs deze weg hebben we geluncht. We moesten de serveerster wel een beetje aansporen om ons te bedienen. Gelukkig hebben we uiteindelijk onze sandwiches en drankjes gekregen. Tijdens het eten begon het harder te waaien en kwam er een regenbui aan. Wij zaten goed overdekt op het terras, naast ons hadden ze nette tafels en stoelen onder een parasol staan. Door de wind klapte de parasol omhoog. Heel hilarisch toen ze de parasol weer terug klapten en hem gewoon weer opzetten...

We zijn nog even binnen gaan zitten omdat het koud was geworden door de bui. Na de bui zijn we weer op de fiets gestapt voor de laatste 30 km. We waren inmiddels al in Nairobi maar dan in 1 van de vele voor wijken. Sjonge wat wordt er nog veel gebouwd en wat is Nairobi groot. Op een mooie weg die wat verdiept in de omgeving ligt met klimmetjes en dalen stond Moses ons op te wachten om foto's en video's te maken. Moses is een goede kennis van Lieke en hij maakt vaak de foto's en filmpjes van fiets evenementen. Super leuk. Hij is uiteindelijk mee gefietst naar Liekes huis. Eerst moesten we nog door het drukke verkeer bij Lieke thuis zien te komen. Er was 1 weg die heel steil naar beneden ging en daarna weer heel steil omhoog. Helaas stond het hier helemaal vol met auto's, ik heb hem dan ook lopend naar boven gedaan samen met Suus. Lieke en Mercy zijn wel naar boven gefietst.

Bij Lieke thuis aangekomen is er het briljante idee opgevat om onze finish te vieren door een sprong in het zwembad in fietstenue. Daar stonden we dan Lieke, Suus en ik aan de rand van het zwembad met onze kleren en schoenen nog aan en de helm op. Daar gingen we alle drie tegelijk het zwembad in. Geweldig!!!! De euforie dat we de tocht zonder noemenswaardige problemen hebben doorstaan en zelfs zonder lekke banden!

Suus heeft wel de hele tijd naast haar schoenen gereden maar wel op haar eigen pedalen.

Nadat we uit het zwembad waren kwam ook Patrick aanrijden, hij stond natuurlijk vast in het drukke verkeer. We hebben de auto uitgepakt en alles naar het appartement van Lieke gebracht. Patrick heeft de spullen van Bouke naar Bouke gebracht en Bouke is zelf op de fiets naar huis gereden. Ze waren er op exact hetzelfde moment. Mercy, Lieke, Suus en ik hebben nog even heerlijk gerelaxt met een drankje. Uiteindelijk hebben we ook Mercy uitgezwaaid, Ze moest nog 30 km fietsen naar huis. Toen Patrick terug kwam hebben we met hem nog een kopje thee gedronken en hebben we hem ook uitgezwaaid.

Voor het avondeten hebben we lekker wat besteld. Lieke een salade en Suus en ik allebei een heerlijke pasta. Nu de blog schrijven en dan nog een biertje drinken met elkaar. Slapen zal vast goed lukken vannacht.

Uiteindelijke was de tocht bijna 1100 km, we zijn uitgekomen op 1076 km met 12.144 hoogte meters en dat gereden in 52 uur en 16 minuten.

Wat hebben we onwijs genoten van deze fietstocht. Geweldig dat we dit samen met Lieke hebben mogen meemaken. Hoewel het af en toe niet makkelijk was zijn we erg trots op wat we hebben bereikt. Ons doel van 1000000 shilling, 10000 euro hebben we ruimschoots behaald. We hebben Kenia in ons hart gesloten. De fantastische wisselende natuur en de geweldig lieve en hartelijke mensen.

We gaan nog 2 dagen genieten van dit mooie land. Ook hiervan zal ik een blog schrijven. Blijf dus lezen de komende dagen.