Dag 4 Bomet-Kericho (77 km)

1 oktober 2019 - Kericho, Kenia

Vannacht een goede nacht gehad. Eindelijk een beetje kunnen bijslapen. Na het ontbijt de auto ingepakt en rond 8.15 vertrokken richting Bomwasco, het waterbedrijf in Bomet, 1 van de waterbedrijven waar Lieke mee samen werkt. Lieke heeft shirts laten maken (waar wij ook in rijden) en we verkopen ze. Gisteren was Lieke al bij het waterbedrijf geweest om een interview te doen met de directeur, hij heeft meteen beloofd dat er 10 shirts zouden worden afgenomen. Het werden er uiteindelijk 25! Iedereen wilde een shirt, het jammere is alleen dat die mensen in Bomet toch wat forser zijn dan de gemiddelde Keniaan...De XXL uitverkocht, de XL uitverkocht. Gelukkig krijgen we binnenkort weer een nieuwe lading shirts.

Wat fantastisch om zo enthousiast onthaald te worden bij het waterbedrijf. Iedereen wilde met ons op de foto. Ons bezoek heeft dan ook zeker een uur gekost voor we verder konden. De manager van het transport van het bedrijf (Simon) wilde graag een stuk meefietsen. We hebben de mountainbike voor hem in elkaar gezet, helm op en daar gaan we. In een escorte verlieten we Bomet, een motor voorop met een vlag van het waterbedrijf (deze wordt maar 2 keer paar jaar gebruikt normaal gesproken) daarachter wij dan nog 2 volg auto's van het waterbedrijf en onze eigen auto natuurlijk.

Aan het einde van het dorp was het een drukte van jewelste, het was de dag van de markt (beelden hiervan zijn te zien bij de filmpjes). Ze verkopen daar van alles, vee, kleding, groenten, fruit. Er was wel veel beveiliging aanwezig omdat er veel geld omgaat in het handelen en het niet altijd netjes verloopt. Onderweg kwamen we ook nog veel mensen tegen die onderweg waren naar de markt met hun vee.

Uiteindelijk heeft Simon 30 km mee gefietst tot aan het dorpje Kaplong, hier kon hij mee met de volg auto, ze moesten toch in de buurt zijn. Hij vond het geweldig en heeft tijdens het fietsen leren schakelen, hij had namelijk nog nooit op een fiets met versnellingen gefietst! Zijn plan is om binnenkort ook een mountainbike te kopen. Het grappige is dat veel Kenianen nog nooit een wielrenfiets hebben gezien, als ze de mogelijkheid hebben knijpen ze even in je band om te voelen hoe hard ie is en of er wel lucht in zit. Ook willen ze er eigenlijk allemaal een stukje op fietsen. We zorgen dus niet alleen voor meer schoon drinkwater maar waarschijnlijk ook voor meer wielrenners/mountainbikers in Kenia.

Vandaag was een super mooie route, mooie afdalingen, mooie klimmetjes een paar wat langere maar op zich prima te doen (de afstand was 77 kilometer). De omgeving was af en toe adembenemend, in dit stuk van Kenia regent het best veel dus is het er heel mooi groen. In Kericho County, zoals het hier heet, wordt er veel thee verbouwd, dit is ook te zien aan de gigantische thee velden. Ontzettend mooi.

Lieke vertelde mij dat de hardlopers die wij kennen uit Kenia over het algemeen uit deze omgeving komen, er is een ijle lucht, daarom hebben ze een flink uithoudingsvermogen. Merci vertelde nog dat de mensen die meer westelijk in Kenia wonen gespierder zijn en meer sporten als voetbal beoefenen. Altijd leuk om te weten.

Hoe dichter we bij Kericho kwamen, hoe vochtiger het werd. We zagen om ons heen al verschillende buien en het werd klam warm. We zijn  helaas niet helemaal droog overgekomen, tijdens de laatste klim Kericho in begint het te regenen.

We zijn eerst naar het waterbedrijf Kewasco gegaan, Lieke werkt ook met dit waterbedrijf veel samen. Ze hadden bij aankomst ons willen onthalen bij de poort, maar omdat heet regende was dat mislukt. Toch stonden ze klaar met handdoeken om ons af te drogen. Na een aantal foto's en het bewonderen van de fietsen werden we uitgenodigd in de kamer van de directeur. Hier kregen we allemaal een flesje water speciaal voor ons gemaakt. De directeur stelde iedereen voor (het management team) en Lieke heeft ons voorgesteld. Natuurlijk moesten we hier ook shirts verkopen, aangezien we vanmorgen de grotere maten al hadden verkocht hebben we de bestelling opgenomen en worden deze shirts later geleverd. Na nog een beetje te hebben gekletst werden we uitgenodigd voor de lunch in ons hotel.

We zijn toen snel naar het hotel gegaan, onder de douche gesprongen en daarna super gezellig geluncht met een deel van het management team. Ook hadden we nu wat meer tijd om te praten met Patrick en Mercy, super leuk om met deze mensen de tocht te mogen maken.

Na de lunch (het was toch al wel 16.00 uur) hadden we lekker de tijd om wat te ontspannen. Daarom een blog lekker op tijd vandaag. Zo meteen gaan we nog even wat water halen bij the mall in Kericho en daar ook een hapje eten.

Morgen is het de planning om om 8.15 te vertrekken vanuit het hotel. We gaan dan eerst nog even langs het waterbedrijf en fietsen dan door naar Kisumu. Een afstand van ongeveer 90 kilometer, merendeel downhill, dat wordt dus mijn dag!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nelleke:
    1 oktober 2019
    Wat leuk om jullie via de blog te kunnen volgen!! Zo te lezen zijn jullie goede ambassadeurs voor het fietsen haha
  2. Rietje:
    Fantastisch dames!!
    Wat een belevenis.
    Die markt, geweldig.
    En hartstikke leuk om elke dag jullie blog te lezen.
  3. Angélique:
    1 oktober 2019
    Wat een beleving zeg! Van al die reacties langs de weg krijg je energie van. En dit was pas dag 4. Geniet ze😃
  4. Emma:
    1 oktober 2019
    Super bijzonder! Dankjulliewel om dit te doen en op te schrijven:)