Dag 6 Kisumu rustdag

3 oktober 2019 - Kisumu, Kenia

Vandaag een rustdag. Even de beentjes rust geven voor de komende dagen.

Het is hier veel warmer dan in de andere hotels, daarom hebben we vannacht om 2.00 toch maar de airco een beetje aangezet. Daarna heerlijk geslapen. Rond 8.30 zaten we aan het ontbijt.

We hadden om 10.00 met Kevin, de Pro Poor manager van Kiwasco, afgesproken maar hij belde op dat het later zou worden.

Hadden we mooi even de tijd om de was te doen. Met de hand natuurlijk. Onze kamer hangt vol met schone was, ruikt heerlijk trouwens. Hopelijk is alles droog voor we morgen vertrekken.

Hierna zijn we naar het kantoor van Kiwasco gegaan die heel dicht bij het hotel staat. Hier hebben we even met Geoffrey, design ingenieur Kiwasco, gesproken. We hebben hier op Kevin gewacht.

Met Kevin zijn we naar Chiga gereden, hier zijn nieuwe waterleidingen aangelegd zodat ook dit dorp onder de rook van Kisumu schoon water krijgt. Er worden 3 kiosken gebouwd, dit zijn de uiteinden van de leidingen. Hier zal ook daadwerkelijk water verkocht worden evenals andere producten zoals we dat ook kennen vanuit de bekende Kiosken. 2 Kiosken hebben we gezien, ook hebben een een plek bezocht waar de grond werd bewerkt om een leiding in te leggen. 100% van de mensen die daadwerkelijk het handwerk doen aan de kiosken en de waterleidingen komen uit het dorp. Hierdoor verdienen ze al iets als ze bezig zijn met het aanleggen van de waterleidingen.

Suus heeft ondertussen vrienden gemaakt met een aantal kinderen uit heet dorp, hoewel het wel eng is als 2 van die blanken op je afkomen. De kinderen stormden weg....

Na terugkomst bij het hotel hebben we een kleine lunch genomen. Mercy heeft de fietsen gepoetst, Suus heeft haar nog even geholpen. Na de lunch hebben we een duik genomen in het zwembad. We hebben Patrick en Mercy gepoogd zwemles te geven. Patrick kon al zwemmen maar Mercy nog helemaal niet. Het leverde hilarische taferelen op. We hebben een top team met zijn 5en. Super!

Kevin is 2 maanden geleden voor de 2e keer vader geworden, we zijn dan ook nog op kraambezoek geweest nadat we ons onder de douche hadden opgefrist. Een heerlijk knulletje die Francis die die blanke gezichten toch wel erg bijzonder vond. Natuurlijk moesten we even wat eten en drinken.

Nu nog een klein hapje eten in de tuin van het hotel en dan naar bed. Morgen staat er een route van 52 km voor de boeg, we gaan naar Kakamega. We gaan morgen eerst naar het hoofdkantoor van Kiwasco en zullen vanaf daar worden begeleid tot we aan de top zijn van de beklimming waar we mee beginnen. Kevin fietst morgen met ons mee.