Dag 7 Kisumu - Kakamega (54 km)

4 oktober 2019 - Kakamega, Kenia

Na een goede nacht ging de wekker vanmorgen om 6.00 uur. Om 6.45 zaten we aan het ontbijt. Omdat we gisteren de auto wat hadden verpakt zodat we er met zijn allen in konden zitten, moest de auto vanmorgen weer worden ingepakt. We worden wel steeds handiger in het inpakken van alles.

Om 7.50 zijn we vertrokken naar het hoofdkantoor van Kiwasco waar wij om 8.00 waren. We moesten een tijdje wachten op de directeur. Deze tijd gebruikte het koor om in te zingen. Het was weer een gezellig geheel. Uiteindelijk heeft de directeur een cheque aan Lieke gegeven van 110000 shilling, dit is ongeveer 1000 euro! wow wat een sponsoring! Het volkslied en het Oost Afrikaanse volkslied heeft het koor voor ons gezongen. Rond 9.00 heeft de directeur ons afgevlagd en gingen we met een stuk of 10 motoren voor ons uit op weg naar Kakamega. Vandaag fietst Kevin mee, de Pro Poor manager van Kiwasco. Ook Caro heeft een stukje mee gefietst. We gingen door een Obinga, een low income wijk, waar Kiwasco water aan levert. Tot aan de eerste grote klim werden we begeleid ook heeft Caro tot dat punt mee gefietst.

De eerste klim was een behoorlijk pittige. Met percentages van 6-9% maar ook een stuk van 10-13%. Pfff, maar we zijn bovengekomen. Suus is bovenop de eerste klim op de fiets gestapt en heeft de rest van de route uit gefietst. Kevin had het moeilijk, hij heeft pas 4 maanden zijn mountainbike. Maar ook Kevin heeft de route uit gefietst, met af en toe wat hulp van Patrick en de auto. We zijn trots op hem.

Een uitdagende route met veel behoorlijke klimmetjes. Bovendien zijn we vandaag de evenaar overgegaan, dat betekend dat het water hier de andere kant opdraait. Gelukkig was Lieke oplettend met betrekking op de lijn van de evenaar, wij waren er al overheen gefietst toen ze ons terug riep...

Rond 13.00 kwamen we aan bij Kacwasco, het waterbedrijf van de County Kakamega (dus niet alleen de stad). Speciaal voor ons hadden ze de nieuwe tenten opgezet zodat we in de schaduw konden zitten. Ze kwamen gelijk met water en cola aan en daarbij koekjes. Goed verzorgt dus. De directeur vertelde over het bedrijf en stelde zijn werknemers voor. Lieke deed hetzelfde over ons. Hierna was het tijd voor de shirts, gelukkig hadden we vanochtend een nieuwe lading binnengekregen, 1 keer raden, na het passen zijn we wederom door onze grote maten heen.. We hebben vandaag 22 shirts verkocht. In totaal zijn dat er nu 57! van elk shirt gaat er 300 shilling naar het sponsorgeld. Dat loopt dus al mooi op. In Nakuru zullen we een nieuwe lading binnen krijgen.

Natuurlijk moesten ook hier de nodige foto's genomen worden.

De fietsen werden uitgebreid getest door iedereen, ze kennen geen wielrenfietsen dus ze vinden het erg bijzonder. De directeur ging ook gelijk proeffietsen want hij heeft ons op de fiets naar het hotel gebracht. Aangekomen bij ons hotel zijn we meteen doorgegaan naar het lopend buffet, we waren namelijk uitgenodigd voor de lunch in het hotel door Kacwasco.

Uiteindelijk hebben we ons om 15.30 ingecheckt. De spullen naar onze kamer gebracht en Kevin uitgezwaaid. Hij werd opgehaald door een collega, terug fietsen zag hij echt niet zitten. Wat begrijpelijk is...

Hierna heerlijk gedoucht (We moesten wel bukken om onder de straal te komen, gemaakt voor kleine mensen) en lekker beneden in de lounche gezeten om de blog te schrijven. Het is hier behoorlijk regenachtig, gelukkig hebben we onderweg op de fiets geen regen gehad. We zitten vlak bij het regenwoud wat de regen verklaard. Vandaag weer een ander landschap dan we al gezien hebben. Meer rotsachtig en behoorlijk warm en klam.

Morgen gaan we rond 8.00 richting Eldoret (een rit van ongeveer 107 km) met ook een aantal pittige klimmetjes. Nu gaan we eerst eten en dan lekker ons bedje opzoeken.

1. Ria en Marinus:
    5 oktober 2019
    Ook voor vandaag weer veel succes. We zien weer uit naar jullie mooie foto's en verhaal over deze belevenis. Groet Ria en Marinus